کد خبر: ۲۵۳۲۶
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

۴۲ محصول برای پاسخ به نیاز صنایع هوایی ایران ساخت شد|لزوم توجه به استانداردسازی تولیدات داخلی

در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت هوایی نسبتا به یک بلوغ در تولید محصول و دستیابی به فناوری رسیده‌اند، و مهمترین مسئله‌ای که با آن مواجه هستند، مسئله استاندارد است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از صنایعی که همسو با سایر صنایع مورد توجه قرار گرفته صنعت هوایی و هوانوردی است که دولت‌ها در تلاش هستند که با توسعه بتوانند در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی گام بردارند چرا که با توسعه صنعت گردشگری اهیمت این صنعت دو چندان خواهد. در همین راستا طی سال‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها از تمام ظرفیت‌های داخلی خود برای توسعه صنعت هوایی و هوانوردی و در نهایت رشد و شکوفایی اقتصاد خود بهره گرفته‌اند و ایران نیز در این حوزه گام‌های مثبتی برداشته است.

همچنین معاونت علمی و فناوری در جهت حمایت از این صنعت توانسته بستر‌های حمایتی را در دستور کار خود قرار دهد. حمایت این معاونت بدین دلیل است که اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود چرخه اقتصاد کشور زیر چتر حمایتی این معاونت قرار گرفته‌اند.

در همین راستا تاکنون ۳۶ محصول فناورانه در این زمینه به مخاطبان، فعالان و صنعتگران ارائه و معرفی کند.
محصولاتی، چون «پرنده (قابلیت تولید در زمینه تفریحی و آموزشی)»، «سروو موتور خطی»، «سروو موتور دورانی»، «پرنده سحاب عمودپرواز بال ثابت»، «پهپاد شناسایی آذر»، «کاروش ۴۰»، «پرنده مولتی روتور»، «پرنده بال ثابت سسنا»، «پرنده بال ثابت سینه سرخ»، «پرنده بال ثابت کلاغ»، «پرنده مولتی رودور سها ۳» و «پرنده شهید سلیمانی».

دیگر محصولات نیز شامل «پرنده بال ثابت فراز ۱۰۹»، «پرنده مولتی روتور فراز ۴۱۰»، «پرنده بال ثابت فراز ۱۰۲»، «پرنده مولتی روتورپارس ۱۰۵۰»، «پرنده مولتی روتور جویا ۱» «پرنده بال ثابت آریو»، «زیرسامانه»، «قطعات کاربردی در ریز پرنده‌ها»، و «پرنده مولتی روتور پهپاد سمپاش یلدا» می‌شود.
این شبکه تا امروز، ۴۲ محصول و ۵۸ شرکت فعال در صنعت هوایی و هوانوردی را ثبت و معرفی کرده است. محصولاتی بومی و ایران‌ساخت که در داخل کشور طراحی و ساخته و برای پاسخ به نیاز‌های صنایع روانه بازار شده‌اند.

کاری که می‌تواند گامی بزرگ در جهت رفع انحصار‌های تولید و زمینه‌ساز اشتغالزایی و رقابت در جامعه هدف باشد. این شبکه میزبان محصولات فناورانه‌ای در حوزه‌های مختلف و مرتبط با صنعت هوایی همچون هوانوردی عمومی، پرنده‌های بدون سرنشین، هواپیمای جت، تجهیزات فرودگاهی، قطعات هوایی، موتور‌های هوایی و تعمیر، نگهداری و اورهال است.

اما نکته‌ای در این بین حائز اهمیت بوده این است که این شرکت‌ها نوپا بوده و در مرحله نخست با چالش‌هایی مواجه هستند. صنعت هوایی با سابقه طولانی در موضوع استاندارد و توجه فراوان به سلامت مسافر به عنوان مصرف کننده اصلی خدمات، دارای دامنه وسیع و گسترده‌ای در حوزه مستندات و الزامات استاندارد است. در حال حاضر می‌توان گفت شرکت‌های فعال در صنعت هوایی نسبتا به یک بلوغ در تولید محصول و دستیابی به فناوری رسیده‌اند، و مهمترین مسئله‌ای که با آن مواجه هستند، مسئله استاندارد است؛ بنابراین یکی از راه‌های آشنا کردن استارت‌آپ‌ها با نیاز‌های حوزه هوایی، ارائه و تشریح نیاز‌های مختلف از جمله نیاز‌های فناورانه از سوی هواپیمایی‌ها و شرکت‌‎های فعال است. این اتفاق موجب شکل‌گیری استارت‌آپ‌هایی حول آن نیاز‌ها می‌شود که این روند در نهایت چالش‌های پیشروی را برطرف می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی